woensdag 8 juni 2011

Gedenkplaats Floor van der Wal

Op 25 maart overleed cabaretiere Floor van der Wal, nadat ze op haar fiets was aangereden op de hoek van het Mercatorplein en de Jan Evertsenstraat. De eerste dagen legden mensen heel veel bloemen op de plek des onheils. Toen die waren verdroogd plakte iemand een krantenberichtje op de pilaar vlak naast de plek. Vanmiddag zag ik dat iemand op diezelfde pilaar een graffiti-tekening van haar heeft gemaakt. Een prachtig portret van deze veel te vroeg gestorven vrouw. Er zijn dus mensen die juist op die plek de herinnering levend willen houden. Wie de tekenaar is geweest weet ik niet, maar het portret ontroerde me zeer. Wachtend voor het stoplicht werd ik opnieuw stilgezet bij wat hier gebeurd is.
Ik vroeg me opeens af: zou hij er een vergunning voor hebben gehad? En zo niet, wordt de tekening dan door schoonmakers uitgewist? Dat zal toch niet? We gaan het zien. Voorlopig is deze hoek van het plein een gedenkplaats en dat is bijzonder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten