woensdag 8 juni 2011

Randy Newman - The Randy Newman Songbook Vol. 2

Voor mijn verjaardag kreeg ik de nieuwste CD van Randy Newman, Songbook 2. Newman is, op advies van zijn platenmaatschappij, zijn mooiste liedjes opnieuw aan het opnemen, een beetje op de manier van The American Recordings van Johnny Cash, maar dan met piano. De begeleiding is dus meestal soberder en ingetogener dan in de originele versies, maar daardoor komt de kracht van zijn teksten des te beter uit. Randy Newman behoort ongetwijfeld tot de beste singer-songwriters ooit en dat blijkt uit de 16 liedjes op deze plaat. Ieder liedje is een klein verhaaltje, dat met slechts een paar zinnetjes een hele wereld oproept. De verhaaltjes zijn grappig, ontroerend, cynisch en soms snoeihard, maar ook altijd mooi en melodieus. Ik geloof dat ik 16 was toen ik viel voor zijn toenmalige hit Rider in the Rain, een parodie op the sound van de mateloos populaire Eagles. Ik kocht de LP Littlle Criminals, met daarop het door veel mensen niet begrepen liedje Short People (geschreven vanuit het perspectief van een kleine mensen hatende pestkop) en sinds die tijd zijn zijn liedjes altijd met me meegegaan. Ik vind het dan ook een prima idee dat dit oude goud nog weer eens opnieuw wordt uitgestald en denk dat ik wel een abonnement op de serie neem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten