zaterdag 18 juni 2011

Nacht van de theologie

Aanstaande dinsdag is de Nacht van de Theologie. In de Hermitage, in het hartje van Amsterdam. Vanaf het begin zit ik in de voorbereidingsgroep, met heel veel genoegen. Want wat is het leuk om met een stel bevlogen mensen met grote netwerken te zoeken naar ideeen om het vak theologie op een positieve manier in de schijnwerpers te zetten! Ik heb altijd al van mijn vak gehouden, maar de Nacht van de Theologie wakkert dat vuur op een bijzondere manier extra aan.
Inmiddels zijn we met de laatste voorbereidingen bezig en begint de spanning lekker op te lopen. Want hoe zal het zijn, zo'n 'soort boekenbal voor theologen'? Kan dat een beetje gezellig worden? Of bezwijkt zo'n feest onder de ernst van de al te grote woorden? Wordt het in de tuin van de PKA, acher de Hermitage, waar de 'jonge honden' de Contrastnacht organiseren, niet veel gezelliger?
Als ik zie wat er inmiddels allemaal op het programma (en op het menu) staat heb ik er alle vertrouwen in dat het een mooi feest gaat worden. Het is alleen al een feest om zoveel interessante en inspirerende mensen bij elkaar te hebben. En als de sfeer in voorbereidingsgroep tekenend is voor wat komen gaat, dan wordt het een vrolijk-inhoudelijke boel.
Waar ik natuurlijk echt benieuwd naar ben, zijn de prijzen: een podiumprijs en een publicatieprijs. Fantastisch om te zien hoe de verschillende genomineerden in alle bescheidenheid (die een theoloog nu eenmaal past) aan het lobbyen en twitteren zijn geweest. En hoe publicaties boven zijn komen drijven. Wie er ook gaat winnen - zo'n prijs is toch ook weer betrekkelijk zullen we maar zeggen -  de winst zit vooral in het bewustzijn dat theologie en dus ook theologen van zich mogen laten spreken in onze samenleving. Want theologie gaat over alles en hopelijk draagt de Nacht van de Theologie aan dat besef bij. Het wordt vast een mooie Nacht daar, in de Hermitage (en in de tuin erachter).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten