(Toespraakje bij de opening van expositie in Museum Gouda, in 2006)
Henrique van Putten is een kunstenaar
die zich laat inspireren door het geloof in God en door motieven uit de
dierenwereld. In haar kunstwerken is ze dus bezig met de Schepper en met de
schepping.
Als het gaat om spannende kunst vormen
die uitgangspunten doorgaans een dodelijke combinatie. Want wat kun je
verwachten, als je hoort dat een gelovige kunstenaar dieren verbeeldt? Mijn
eerste gedachte is dan, dat het dan waarschijnlijk te doen is om een
ongestoorde schoonheidservaring, bedoeld om met grote nadruk te laten zien hoe
mooi die schepping wel is. Mijn eerste associatie brengt me in de buurt van
wenskaarten met een bemoedigende tekst eronder, uiterst geschikt om een zieke
vriendin te troosten in moeilijke tijden. Dit soort kunst heeft heel vaak iets
geruststellends: zie je wel, het leven is wél mooi. Zo’n poesje, zo’n kleurige
vogel: ze vertegenwoordigen iets paradijselijks en stellen je gerust in een
complexe en in veel opzichten bedreigende wereld. Kortom: echt spannende kunst
valt er van zo’n uitgangspunt doorgaans niet te verwachten.
Ik weet nog dat ik hoorde dat Henrique
veel met stof werkt. Stof dacht ik: dat doe je toch als je quilts maakt? Het
ziet er prachtig uit, maar het roept bij mij geen visioenen op van heftig discussierende
kunstenaars in een rokerig café á la Monmartre. En als je je dan probeert voor
te stellen hoe die dieren van stof er uit zien, probeer dan maar eens los te
komen van het beeld van knuffels en teddyberen en dus van de gedachte van
‘slaap zacht, lief kindje’
Kortom: de uitgangspunten van Henrique
vormen samen de voorwaarden voor weliswaar mooie maar vooral ook vrome en
geruststellende kunst.
*Tot je haar kunstwerken te zien krijgt. Vanaf de eerste aanblik ervaar je een totaal andere emotie dan ‘geruststelling’. Wat je ziet is namelijk heel veróntrustend. Je word van je stuk gebracht, uit je evenwicht geduwd en geconfronteerd met allerlei vragen.
Want ja: je ziet dieren, duidelijk
herkenbaar. Ze hebben vaak prachtige kleuren en vertonen een bontheid waar een
mensen normaal gesproken vrolijk van wordt. Maar van de eerste aanblik af weet
je dat er iets mis is met deze dieren. Hoe kleurig ook, hoe aandoenlijk in hun
dierlijkheid, wat je ziet is toch vooral: geweld en gebrokenheid. De kleuren
getuigen van leven en levenslust, maar de houdingen en de verbeelde gebeurtenissen
verraden dood en verderf of op zijn minst de dreiging daarvan. Er is sprake van
eten, maar ook van gegeten worden. Er is sprake verbinding, maar vooral van
dodelijke gebondenheid. Je ziet stukjes van de schepping, maar je ervaart de huiver
van de gebrokenheid. Als je deze kunst ziet, zeg je niet: zie je wel, het leven
is wel mooi. Maar wat je dan wel moet zeggen? Hoe je dan wel moet reageren?
Henrique vertelde me, dat mensen heel
verschillend op haar werk reageren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten